همواره به دنبال ارتباط شایسته و تعامل با مشتری باشید. به جای اینکه شما هم مانند رقبا عمل کنید و همان ساز و کار را پیش بگیرید، به دنبال روش های متفاوت جذب و ترغیب مشتری باشید. این تفاوت ها می تواند در نوع یا میزان خدمات، سرعت رساندن محصولات به مشتری، نحوه تسویه حساب و ... باشد. به خاطر داشته باشید حضور مشتری در بازار شما، باعث زنده ماندن و سلامتی کسب و کارتان خواهد شد .
بازارسازی یا بازاریابی!!؟؟
طاهره آرمنده - کارشناس مدیریت: وقتی از بازاریابی و مدیریت بازار حرف میزنیم باید پیش از هر کلمه دیگری معنی و مفهوم بازار را بشناسیم و مفاهیم و تعاریف این کلمه را به خوبی درک کنیم. در گذشته بازار به محل و مکانی گفته میشد که در آن کالایی برای تبادل، و مشتری جهت عرضه کالا وجود داشت. اما امروزه با تاثیر تکنولوژی و اینترنت منظور از بازار مکان و محل ویژهای نیست، بلکه مواجهه عرضه کنندهگان و متقاضیان (تقاضا کنندگان) با یکدیگر است. در هر صورت، بازار مکانی است برای رقابت بین عرضه کنندگان با حضور مشتریان و تقاضا کنندگان جهت عرضه کالاهایی با مشخصات یکسان.. آنچه در به وجود آمدن بازار نقش اساسی و تاثیر گذاری دارد، وجود مشتری بالقوه است که پول، نیاز و میل خرید دارد، .
بنابراین، بازار (Market) مجموعهای از خریداران و مشتریان بالقوه و بالفعل یک محصول است. برای توفیق و اقبال در بازار باید شما، (انتخاب مشتری باشید) و البته اینکه همواره حق انتخاب با (مشتری) است. اینجاست که ارزشمندی مشتری وفادار به چشم خواهد آمد. خوب است بدانید که داشتن (وجه تمایز) متناسب با میل و سلیقه مشتری برای اینکه همچنان در عرصه رقابت حضور داشته باشید و انتخاب شوید لازم است.
در بازار متلاطم و متاثر از تکنولوژی های جدید و نو ظهور، هر روز بر قدرت مشتری افزوده میشود و اغلب افراد به دنبال راهکارهای جذب مشتری و مشتری نوازی هستند. به طور خلاصه پیش از اینکه به جزئیات مورد نظرمان در این نوشتار اشاره کنیم و مباحث بازارسازی و بازاریابی را با نگرش و دیدگاه عمیقتر بررسی کنیم می خواهم به شما بگویم در بازار عرضه و تقاضا، فقط و به تنهایی حضور مهم و حائز اهمیت نیست، بلکه شما باید حضور داشته باشید و کسب و کارتان موفق و پر رونق باشد. پس باید «فقط درختی در جنگل نباشید، بلکه متفاوت ترین و بارور ترین درخت جنگل باشید.»
همواره به دنبال ارتباط شایسته و تعامل با مشتری باشید. به جای اینکه شما هم مانند رقبا عمل کنید و همان ساز و کار را پیش بگیرید، به دنبال روش های متفاوت جذب و ترغیب مشتری باشید. این تفاوت ها می تواند در نوع یا میزان خدمات، سرعت رساندن محصولات به مشتری، نحوه تسویه حساب و ... باشد. به خاطر داشته باشید حضور مشتری در بازار شما، باعث زنده ماندن و سلامتی کسب و کارتان خواهد شد .
آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند:
· بازارشناسی
· بازارسازی
· بازاریابی
· تفاوت بازاریابی و بازارسازی
بازارشناسی چیست؟
من قصد دارم پیش از بررسی دو واژه کاربردی بازارسازی و بازاریابی شما را با مفهوم کلمه مقدم تری به نام بازارشناسی آشنا کنم. در واقع لازم است مدیریت بازار را در ذهنتان با این سه کلمه الگو سازی کنید:
بازارشناسی- بازارسازی - بازارداری
هر مدیر و کارآفرین و کارفرمای صاحب تجربهای خوب میداند، پیش از ورود به بازار و حتی در زمان حضور در بازارِ یک محصول، صد در صد باید نسبت به بازار آگاهی و شناخت داشت. بازارشناسی، انجام تحقیقات بازاریابی در راستای شناخت بازار میباشد.برای شناخت و بررسی بازار چهار اصل مهم وجود دارد که عملیات شناخت بازار طی آن صورت میگیرد.
1. شناخت شرکت Company
2. شناخت مشتری یا مخاطبCostumer
3. شناخت رقبا Competitor
4. شناخت محیط و عوامل محیطی Chang factor
بازارسازی یا بازاریابی!!؟؟
برای پاسخ به این سوال لازم است، با معنی و مفهوم بازاریابی و بازارسازی آشنا شویم.
بازارسازی:
پس از شناخت بازار و فاکتورهای تغییر دهنده در آن، لازم است برای محصول بازارسازی شود. پیشتر باید بررسی شود که محصول بازار دارد یا خیر؟ اگر بازار دارد، آیا نیاز به بازار گرمی دارد یا خیر؟ بازارسازی ایجاد یک فضای درست و مناسب جهت اجرای سایر ابعاد بازاریابی محصول می باشد. در واقع در این مرحله برای مصرفکننده باید میل و رغبت به شناخت و مصرف ایجاد می شود. یعنی سازمان در راستای زمینه سازی بازارِ عرضه به مشتریان تلاش میکند، که این تلاش افزایش مشتری را برای کسب و کار به همراه خواهد داشت.
بازاریابی:
وقتی با مفهوم بازار، بازارشناسی و بازارسازی تا حدی آشنا شده باشید، این مفاهیم شما را به چرخه کامل بازاریابی خواهد رساند. بازاریابی یعنی انجام فعالیت در بازار و کارکردن با بازار است که در نتیجه این فعالیت ها با توجه به تامین نیاز و تقاضای مشتریان رضایتمندی برای عرضه کننده و تقاضا کننده بروز خواهد کرد. در توضیح کامل تر باید بگویم که فروشندگان (عرضه کنندگان) همواره خریداران (تقاضا کنندگان) را جستجو و شناسایی میکنند و کالاهای مورد نظر آنها را با کیفیت خوب طراحی کرده و ارائه میکنند. چنین فعالیتهایی چون تحقیق و توسعهی محصول، ارتباط با مشتریان، قیمتگذاری و خدمات توزیع و فعالیتهای اصلی بازاریابی می باشند. پس یک مجموعه زمانی بازاریابی میکند، که به دنبال فروشندگان رفته و برای کالاهای تولیدی خود، بازار فروش ایجاد میکند.
تفاوت بازاریابی و بازارسازی
در بازاریابی نوین، تامین نیازهای مشتری با در نظر گرفتن سلیقه و درخواست وی، به بازاریابی معنا و مفهوم می بخشد. این در حالی است که بازار سازی، مجموعه رفتارهایی است که شامل پیشنهادات فروش و خرید، متفاوتی در قیمت می باشد که به وسیله آن ها بازار را آماده پذیرش و معامله محصول میکند. وقتی بازارسازی شروع و به انجام رسید، عملیات بازاریابی آغاز خواهد شد. در واقع بعد از به نتیجه رسیدن و موفقیت استراتژی های بازارسازی نوبت به بازاریابی می رسد. بنابراین میتوانیم بگوییم بازارسازی بر بازاریابی مقدم است، اگر بازارسازی به درستی و با کیفیت انجام نشود بازاریابی نیز موفقیتآمیز نخواهد بود
بدیهی است که بازارسازی و بازاریابی هر دو اهداف مشترک در جهت ارتقا و بهبود موقعیت سازمان را دارند. افزایش رضایت مشتری، افزایش فروش، جذب مشتری و سهم بازار بیشتر و ... از دیگر اهداف مشترک و همگام بازارسازی و بازاریابی می باشد. پس نتیجه میگیریم در جریان مدیریت بازار دو اصل بازارسازی و بازاریابی از جمله عوامل مهمی هستند که برای فروش کالا، محصول یا خدمات به صورت همگام تلاش میکنند. بنابراین میتوان گفت یکی از بخشهای مهم و ویژه یک تجارت، بازاریابی است که موفقیت در آن وابسته به بازار سازی درست و حرفه ای می باشد.